30.5.2012

Olkikate

En ole laittanut olkikatetta kuin papumaille, kun se kirjojen mukaan syö maasta typpeä. Tämän voisi ratkaista lannoitetta lisäämällä, mutta olen kuitenkin sitä hiukan välttänyt. Laitan kasvimaalle syksyllä lehtiä ja typpivajaus tuntuu olevan krooninen tila. 

Olkikatteen kasvimaalle voi tehdä fiksusti ja halvalla. Silloin kannattaa hankkia olkipaaleja, kuten pientä elämää etsimässä blogissa on tehty. Minä olen tehnyt vaikeimman ja kalleimman kautta. Olen ostanut puutarhaliikkeestä pussitettua olkikatetta. Lisäksi olen säästänyt lintujen talven kauralyhteet. Niissä on tietenkin ongelmana säilytys, jonka olen ratkaissut elegantisti...


Olen sitonut lyhteet vadelman tukipuulle kuivumaan. Vielä ei ole tullut huomautuksia tästä ratkaisusta, en kyllä yhtään ihmettele jos tulee... No, siinä ne ovat ainakin ilmavasti ja odottavat härkäpapumaalle siirtoa. Laitan osto-olkea pensaspavuille ja härkäpavuille lyhteitä. Lyhteisiin jää jyviäkin ja ne lähtevät itämään, joten ei tosiaankaan ole paras ratkaisu. Ehkä tänä vuonna yritän niistä riipiä edes suurimman osan jyvistä pois.

Seuraavana kesänä voisi soitella läheisille hevotalleille ja kysellä paalien perään...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!