16.6.2013

Paprikoiden siirtelyä

Minulla on muutama paprika ruukussa. Tarkoitus olisi pitää niitä pergolassa kesä, kun ei ole kasvihuonetta. Useampana kesänä tämä järjestely on ainakin chilien kanssa toiminut. Nyt olen pitänyt paprikoita lipan alla ja laittanut niille yöksi moninkertaisen harson. Kuitenkin alle 10 asteen yöksi, olen tuonut paprikat sisään. Tällaisia öitä vielä riittää, vaikka välillä onkin lämpimämpää. Vielä on paprikat hengissä...

Talvehtinut chili
Sain pidettyä hengissä chilin talven yli, vaikka välillä unohtui kastelu. Aikamoinen ronkelo tämä chili on, mutta kukkii ahkerasti ja tekee hedelmiä. Tuo kuvassa oleva punainen chili on jo syöty. Se oli todella mieto. Ei ehkä ollut saanut tarpeeksi aurinkoa tai sitten chili on mieto lajike.

7 kommenttia:

  1. Hieno chili sulla! Mistä tiedän, milloin härkäpavut ovat syöntikypsiä? On jo isot palot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olemme puutarhassa- blogissa on seikkaperäinen postaus härkäpavusta osoitteessa: http://olemmepuutarhassa.fi/kasvimaa/2012/kuukauden-kasvi-harkapapu/
      Käyttö-otsikon alla on hyvä kuvaus härkäpavun kypsyydestä. Tuuleentuneita siemeniä käytetään vain kuivatukseen ja jos niitä kerätään seuraavan vuoden siemeneksi. Ne taitavat ollakin maukkaampia tuorekäytössä (kuitenkin kiehautettuna).

      Kun valitset asiasanavalikosta härkäpavun, niin sieltä löytyy myös paljon härkäpapureseptejä.

      Minulla on vasta härkäpavut nousseet pintaan, kun kasvimaanlaitto jäi niin myöhään. Nyt voi vain kuolata noita reseptejä... ;)

      Poista
  2. Onhan iso paprika. Mulla vaikuttaa etteivät kasva, ovat ulkona täälläkin laatikossa. Olis kait pitänyt laittaa minunkin jotain harsoa niille, kun on ollut viileämpää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen noudattanut hyötykasviyhdistyksen viljely ohjeita. Niitä voi lukea osoitteessa: http://www.hyotykasviyhdistys.fi/tuote&cat=74&kasvilajinid=53

      Minimilämpötila kasvulle on kuulemma 14 astetta. Kuten kirjoitin lipan alla, useamman harsokerroksen alla 10 asteessa ne ovat selviytyneet, mutta sitä alemassa lämpötilassa olen ne nostanut yöksi sisälle. Vanha chili kukkii, 'New Aces' tekee hedelmää, mutta 'Sweet Sunsine' vähän jurottaa. Kylmyys vahingoittaa kuulemma lopullisesti juuria, joten saa nähdä tekeekö 'Sweet Sunsine' hedelmiä.

      Poista
  3. Oho, vai pärjäsi chilisi talven yli. Hieno homma. Mulla ei tänä kesänä chiliä ole, kun eivät itäneet. Muutama paprikanraasku sinnittelee.

    Kaunista juhannusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Chili on kokemukseni mukaan aika vaatimaton kasvi. Tyytyy vähään.

      Aurinkoista juhannusta!

      Poista

Kiitos kommentista!