13.8.2012

Papukatsaus

Kovasti olen blogissa puhunut pavuista, mutta vähän on ollut niistä kuvia. On aika tehdä papukatsaus. Kahtena viime vuonna olen saanut runsaat sadot pensaspavusta. Pensaspavut ovat itäneet hyvin ja kasvaneet rehevästi. Olen hiukan ihmetellyt, miksi niitä pidetään vaikeina kasveina. Tänä kesänä sitten ymmärsin yskän. Kylmän alkukesän aikana pensaspapu ei oikein itänyt. Laitoin uudet siemenet maahan. Papu iti, mutta etanat kalusivat ne melkein kuoliaiksi. Etanoita olen torjunut lähinnä oljella ja tuhkalla eli en kovin aktiivisesti. Pavut olisivat varmaan säästyneet paremmin esimerkiksi etanageelin avulla. Lisäksi jouduin laittamaan pensaspavut samaan paikkaan kuin viime vuonna. Olen miettinyt, että vaikuttiko sekin huonoon kasvuun. No, tänä kesänä saatan jäädä ilman pensaspapuja, mutta en sentään näe nälkää sen tähden.

Pensaspapu kukkii vasta nyt, vain lämmin syksy tuo satoa

Näin kylmänä kesänä härkäpapua osaa arvostaa. Sitkeästi se kasvoi, kun toiset kasvimaan asukit jurottivat kylmyydessä. Laitoin tänä kesänä minulle uutta lajiketta. Ostin Maatiaiselta maatiaispapua nimeltään 'Kaulion valkea'. Vielä en ole ensimmäistäkään papua kerännyt. Mielenkiintoista on päästä maistamaan sen makua. 'Kaulion valkea' on siemenluettelon mukaan erotettu 'Savitaipaleesta', jossa on sekä vaaleita että tummia papuja. 'Kaulion valkeassa' on vain valkeita papuja. Vaikka on istuttanut vain valkeita papuja, niin uusien papujen joukossa voi olla myös tummia versioita. Satoa kerätessä on myös jännä nähdä, mikä on vaaleiden ja tummien papujen suhde.


Härkäpapu valmiina sadonkorjuuseen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!